Oldalstílus

Current Style: Fehér/Fekete

Szövegméret

Jelenlegi szövegméret: 100%

Tájékoztató a rendelési időn kívüli központi orvosi ügyeletben történt változásról

Tisztelt Kunszentmártoniak!

Az orvosi ügyelet működésében 2023. január 1-től változás történt, melyről a decemberi soros képviselő-testületi ülésen már tájékoztatást adtam.

Hogy minél több emberhez eljusson az információ (hiszen a tudósítást sokan nem nézték), így itt is röviden összefoglalom a fejleményeket:

A rendelési időn kívüli központ orvosi ügyelet folyamatos ellátását önkormányzatunk 2022. december 31-éig a Tiszazugi Önkormányzatok Társulása Társulási Tanácsának döntése alapján nem a Társulás, hanem önálló szerződés keretében, az Önkormányzat és az Emergency Service Kft. között kötött szerződés keretében látta el. A Társulás tagönkormányzatainak közigazgatási területén a feladatot ellátó Emergency Service Kft. a NEAK finanszírozáson felül fizetett vállalkozási díj vonatkozásában, melyet a lakosságszám adatok alapján fizetnek az önkormányzatok (161 Ft/fő/hónap; Kunszentmárton vonatkozásában ez 15.147.567- Ft) módosítási javaslatot terjesztett az Társulás elé, illetve a 2022. november 7. napján kelt levelében jelezte, hogy az idei évben alkalmazott árszinten akkor tudják a feladatot ellátni, ha az ügyeleti létszámot és ezzel kiadásaikat csökkentik.

Javaslatuk az volt (mely az ügyeleti létszám csökkentésével jár), hogy 2023. január 1-től egy központi telephelyen 1 orvos, 1 ápoló, 1 gépjármű vezető; második telephelyen egy mentőtiszt; a harmadikként egy elsősegély pont működjön. Így tudják az eredeti költségekkel vállalni a feladatot. A Társulási Tanács 2022. november 18. napján tartott ülésén elfogadta a szolgáltató november 7-ei ajánlatát, egyben azt javasolta az önkormányzatoknak, hogy ennek figyelembevételével kössenek önállóan szerződést. A Társulási Tanács döntése alapján (melyet, természetesen nem támogattam) az ügyeleti ellátás központja viszont Kunszentmárton helyett Tiszaföldvár lenne, településünkön egy mentőtiszt lenne elérhető.

Ezt a javaslatot a képviselő-testületünk nem fogadta el, hanem további egyeztetést javasolt.

A 2022. december 7-én megtartott Társulási Tanács ülésén bármilyen javaslattal álltunk elő (ebben benn volt az eredeti működési rend is, miszerint Kunszentmártonban is marad a három fős ügyeleti személyzet), egyiket sem támogatta az ebben a feladatban részt vevő önkormányzatok nagy része, hivatkozva a megnövekedett költségekre. A létszámbővítést csak akkor támogatták volna, ha egyedül Kunszentmárton viseli a költségeket. Ez azonban inkorrekt velünk szemben.

Végül a tanács döntése az volt, hogy ne az önkormányzatok kössenek külön-külön szerződést a szolgáltatóval, hanem a Tanács többségi döntése alapján a Társulás elnöke.

Képviselve a kunszentmártoniak érdekeit egyedül én nem támogattam a javaslatot, miszerint az ellátás központja Tiszaföldváron legyen (1 orvos, 1 ápoló, 1 gépjármű vezető) és Kunszentmártonban csak 1 mentőtiszt lássa el feladatot. Ezt a döntést sajnos 8:1 arányban meghozták, mely változás Kunszentmártont érinti a leghátrányosabban. A döntés törvényes, de rendkívül igazságtalan Kunszentmártonnal szemben. Ezt levélben is megfogalmaztuk a Társulás elnökének, Dr Papp Antal polgármester úrnak, valamint kilátásba helyeztük a Társulásból történő kilépésünket. Hiszen ezek után semmilyen érdekünk nem fűződik ahhoz, hogy a Társulásban maradjunk.

2023. január 1-től tehát a Társulási tanács többségi döntésének értelmében a kunszentmártoni telephelyen 1 mentőtiszt látja el az ügyeleti feladatokat.

Itt jegyzem meg, hogy az ügyeleti ellátás átszervezése időközben megkezdődött (ezt hallani is lehet a hírekben), az Országos Mentő Szolgálat fogja a továbbiakban ellátni ezt a feladatot. Részleteket még nem tudunk.

Viszont az átmeneti időszakban megpróbálunk olyan megoldást találni, mely megnyugtató lehet az Önök részére. Ez ügyben megbeszélést kezdeményeztem Dr. Rus János úrnál, az ügyeleti ellátást végző cég vezetőjénél.

A fejleményekről hamarosan tájékoztatni fogom Önöket.

Türelmüket és megértésüket előre is köszönöm!

Tisztelettel: Wenner-Várkonyi Attila polgármester

 

Tisztelt Kunszentmártoniak!

Sok emberben további kérdés merült fel az ügyeleti ellátás 2023. évi változásával kapcsolatban, ezért kiegészítem a posztomat. Úgy gondolom, ezen ismeretek tudatában világosabban fogják látni a helyzetet. A kiegészítés végén beszámolok az azóta történt fejleményekről. Előtte azonban mindenképpen szeretném megjegyezni, hogy Soha Attila polgármester úr (Öcsöd) többször tárgyalt ez ügyben a szolgáltatóval a mi érdekünkben is, amit itt szeretnék megköszönni. Továbbra is számítok a segítségére. 2022. december 31-ig az Emergency Service Kft. a következő formában végezte az ellátási területen az ügyeletet:

1. Kunszentmárton: 1 orvos, 1 ápoló, 1 gépjárművezető;

2. Tiszaföldvár: 1 orvos, 1 ápoló, 1 gépjárművezető;

3. Martfű: 1 mentőtiszt, 1 ápoló.

Önkormányzati finanszírozás településenként, lakosságszámtól függően: 161 Ft/fő/hó.

2022. őszén a szolgáltató jelezte, hogy ilyen formában ennyiért már nem tudja ellátni a feladatot a 2023-as évtől a bérnövekedés, rezsi költségek, üzemanyagár stb. növekedése miatt.

Ez olyan mérhetetlenül nagy (többszörös) költséget jelentett volna, melyet egy önkormányzat sem vállalt ilyen szolgáltatásért. Ez Kunszentmárton esetében több, mint 30 millió forintos költség lett volna.

A szolgáltató ezért tett egy olyan ajánlatot, hogy maradna a 161 Ft/fő/év költség településenként, de kisebb személyzettel:

1. telephely: 1 orvos, 1 ápoló, 1 gépjárművezető;

2. telephely: 1 mentőtiszt;

3. egészségpont: 1 ápoló.

Képviselő-testületünk támogatta az ajánlatot, de csak úgy, hogy az 1. sz. telephely Kunszentmártonban lesz. Ebben szavaztak le bennünket.

Most várok egy ajánlatot Dr. Rus János úrtól, hogy mennyibe kerülne a gépjárművezetői státusz (ez egy plusz személyt jelent ügyeletenként) havonta. Meg fogom kérdezni azokat a településeket, ahonnan ide jártak eddig a lakosok (pl. Öcsöd, Szelevény, Csépa, Tiszakürt, stb.) hogy részt vállalnak-e a költségekből. Az ajánlatot holnapra ígérték.

Ha látjuk az összköltséget, akkor egyeztetni kell az érintett településekkel. Ha ez sikerül, külön megállapodás születik a gépjárművezető alkalmazásáról, de úgy, hogy a gépjármű természetesen csak a finanszírozó településekre fog kijárni.

Persze ehhez Képviselő-testületi döntés szükségeltetik.